Hmm. Nyt en oikein tiedä, mistä aloittaisin... Olimme eilen agilitytreeneissä kentällä, ja meitä oli vain kolme koirakkoa. Radat olivat lyhyitä, mutta suhteellisen vaikeita tekniikoiltaan. Sara veti ihan kivasti nollaratoja, mutta vauhti ei ollut tällä kertaa mitään Saran nopeinta. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, miten Sara luki ohjaustani ja siihen, että se meni ensimmäistä kertaa ihan oikean pujottelun (ei siis noita meidän kukkakeppejä ;)) itsenäisesti! Sitä keskellä menevää metallirunkoa se tosin vielä vähän vierastaa.

Jälleen kerran itse treenit menivät siis kohtuuhyvin, mutta kentältä lähdin hammasta purren. Sara räksytti muille koirille hervottomasti, vikisi kentän laidalla odottaessaan -mitä se ei ikinä aiemmin ole tehnyt- ja karkasi lähdöstä hajujen perään. Fiilikset olivat jälleen kerran aivan maissa.

Onneksi en sentään kirjoittanut vielä eilen. Olin niin harmissani ja suuttunut Saran käytökseen, etten olisi kiukultani kyennyt ajattelemaan. Tänään olen sitten Mörkön omistajan, Sirkun, kanssa keskustellut näistä käytösongelmista ja hän vahvisti sen, mihin jo itsekin olin päätynyt: Sara pelkää sille vieraita tai vain puolituttuja koiria. Sillähän on koirakavereita ja niiden kanssa tulee hyvin toimeen, ja vieraillekin räksyttämisen lopettaa huomattuaan, ettei vaaraa ole. Sama juttu meille kotiin kylään tulevien ihmisten kanssa - ensin haukutaan ja sitten makoillaan jo rapsuteltavana.

Kaikista kurjin olo on minulla itselläni. Vielä eilen olin aloittamassa Saran kanssa jääkautta, ja nyt syleilen sitä rauhoittavasti. Sara on maailman ihanin koira, ihan turhaan sen räksytystä lenkillä häpeän. Nyt minun täytyy vain alkaa rauhoitella sitä ja pitää ulkoillessa sen stressitaso alhaisena. Koira kaipaa hellyyttä ja läheisyyttä, ja sitä sille annan. Treeneistä meillä on ennen maneesikautta kolmen ja puolen viikon tauko, jonka aikana annan koirani levätä ja tutustua Rillaan rauhassa, sekä vahvistamme jälleen kontaktiamme. Minä ja Sara emme ole tässä asiassa vastakkain, vaan astelemme stressikynnyksen yli yhdessä voittajina! <3 :)